måndag 31 mars 2008

lyckans sko

Förra helgen ägnade vi oss åt att stäga och röja i våra uthus. På det ena uthuset yttervägg satt den här underbara och gamla hästskon. Lite nostalgisk som jag är så vill jag gärna ha den kvar på väggen, men hur ska den hänga?? Ska "öppningen " vara nedåt så att luckan inte ska kunna flyga sin kos eller ska "öppningen" vara uppåt så att den kan samla all lycka? Är det någon som har en bra teori???? Jag vill ju samla så mycket lycka till hemmet som det bara går....

Titta!! det sitter till och med en brodd kvar!

22 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Vacker kristallkrona nedan..mysigt med hästskor...vi har ebn sitter på lekstugan!!!

~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~
¨¨¨¨¨¨¨¨¨`·.,(¯`·´¯)¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨(¯`·´¯).·´¨¨¨¨¨¨¨¨¨
~♥ W I T H`·.,.· L O V E ♥~
¨¨¨¨¨¨¨¨¨Mamma Millan¨¨¨¨¨¨¨¨
~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~

hemtrevnad marie sa...

Hejsan, har alltid hört att öppningen ska vara uppåt, men därom tvista de lärde.....
Kraaaam

Mamma C sa...

Njaa, det vet jag inte riktigt. Men har hört att den ska hänga uppåt för att behålla lyckan.
Kram Mamma C

Nettan sa...

Rostig gammal sko...Läste ditt inlägg hos mig, 4 hus , inte illa.. ;0) men inte på samma gata va ?! *ler*....
Har kompisar som flyttat runt i 3 hus här vi bor & målat samtliga BLÅA...*fniss*, bättre dom tar med sig huset nästa gång..
Ha det gott..
Kram Nettan

Anonym sa...

Hej!
Öppningen uppåt så inte lyckan rinner ur!
Så har i alla fall jag alltid trott!

Anonym sa...

Jag har också förut haft en hästsko i stugan. Har också hört att de ska vara uppåt för att behålla lyckan, annars trillar lyckan ut har jag hört :P Sedan har man ju hört att den ska vara neråt för att lyckan ska rinna ut på de som bor där i huset, annar stannar den bara kvar i skon. Knepigt! :P

Dubbelörn sa...

Håller med alla de andra. Öppningen uppåt! Dina bodar o lador skulle man gärna vilja smyga in i ;)

Kram

Linneagården sa...

Hej!
När jag såg din bild så tänkte jag: Nej,,,men hon har vänt den fel! Lyckan rinner ju ut nu. VÄND DEN!!
Många kramar /madelene

drömmen om vitt sa...

Hej hopp! öppningen uppåt så att inte lycken rinner ut.
Har en egen ovanför ytterdörren. Den fick vi i bröllopspresent.
Lotta:)

lottens vita och gröna sa...

halloj, du har fått hjälp iaf om att den ska vara med öppningen uppåt, önskar dig all lycka!kram lotten

londonhem sa...

öppningen uppåt så att inte lyckan rinner ut!!!
anna

Ljuva ro sa...

Så fin! Jag skulle hänga den så att lyckan inte rinner ut!

Änglahem sa...

Ser att du fått svaret på gåtan med hästskon! Upp, upp så lyckan stannar kvar!
Har en på barnens lekstuga, men inte vet jag om det hjälpt så mycket...lite tvivelaktig av mig.

Hoppas veckan blir bra!
Kram/Ulrika

Designe sa...

Hej! Vad jag hört så ska öppningen vara uppåt så inte lyckan rinner ur :) Vilket fint tak i inlägget nedan och så fin kristallkrona! Kram

Gårdsromantik sa...

Håller med övriga - uppåt så att inte lyckan trillar ut!
Skall kolla vidare på kyrktorpet - bara älskar gamla hus!

Kram Maud

Hannis sa...

Samma svar får du från mig=))
Uppåt har jag lärt mig.

Har glömt bort att fråga,kommer du att ha internetförsäljning från din butik?
Väntar ju med spänning!

::fina:: sa...

Hejsan! Det första jag tänkte när jag såg bilden, innan jag läst texten, var att skon hänger på fel håll. Jag har alltid hört att de ska hänga med öppningen uppåt och så hänger vi hästskor. Lycka till med lyckan! ;-)
~Josefine

tindra lite mera sa...

Hejsan! Ja av alla inlägg så har du ju redan fått svar hur skon ska hänga:O)
Älskar också gamla ting rostigt och dant som andra bara skulle betrakta som skrot.

Kram Katarina

sabina sa...

En jättefin gammal detalj!

Annika sa...

Vilken mysig gammal detalj, vilken tur att du redan fått en massa kloka svar för jag hade inte en aning.

I ett litet hus sa...

Massvis med fint har jag hittat på din blogg!

Ha en skön kväll!

Husbilsresan sa...

Jag har hört att man ska ha öppningen uppåt...annars rinner lyckan ur...
Ha en skön och lycklig helg =)
Kram/Gunn