fredag 28 mars 2008

... ser ni det vitlaserade paneltaket.... vi har det så i alla rum, till och med i elcentrals skrubben...


Den här underbara kristallkronan fick jag av min mamma och mormor när jag fyllde 30 förra året. Den är riktigt gammal och jag har alltid varit barnsligt förtjust i den.

När jag var liten fick jag vid några tillfällen hjälpa min mormor att göra rent prismorna. Vi tvättade dom en och en och sköljde dom i en sil under rinnande vatten. När jag höll prismorna i mina små barnhänder så kände jag mig rikast i hela värden, dom såg ju ut som diamanter....

Och nu hänger den hemma hos oss på torpet.... Vi har satt den över vårat matbord i köket, för det är där vi spenderar mest tid och kan njuta av den.

31 kommentarer:

hemtrevnad marie sa...

Hejsan!!! Såg att du nyss varit inne hos mig!!
Tapeten du frågade efter, som finns i mitt kök,är från Sandbergs och heter Edvin(som min son...därför var det extra kul....)
Jag har bättre bilder från köket i tidigare inlägg, då ser man tapeten bättre också.
Ha det gôtt!!

Mamma C sa...

Vilken vacker kristallkrona. Vad roligt det är när man har minnen att tänka tillbaka på.
Kram mamma c
Ha en bra fredag

NICOLINAS BONING sa...

UNDERBAR...härlig lyster på prismorna...men speciellt den blå färgen lyser såååå vackert!

Menar du att ditt pest är bara 4 flyttkartonger?!...suck...

Kramar/Birgitta

::fina:: sa...

Go förmiddag! Wow vilken kristallkrona, du! Tack för hälsningen hos mig, du var snabb, det är bra :-) Nu är tävlingen uppe, lycka till!
~Josefine

MiaMaria sa...

Men så läcker!

Kan tänka mig att den glittrar som diamanter!

HA´det så gott!
Miamaria

Betonggården sa...

Kronan är jättefin! Förstår att den är dig kär när den funnits med sen barndomen. Ser framför mig hur du stod med händerna fulla med diamanter - vilken känsla!

Kram o Trevlig helg!

sabina sa...

Vilken ovanlig krona. Jag tycker det är så roligt med gamla saker som varit i släkten, de känns mer "äkta" än loppisfynden... Din nya blogg är jättefin!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

vilken underbar lampa.
Förstår att du tycker om den.

Ha en underbar helg.
Kram Pernilla

Ps.Grattis till awarden

Dubbelörn sa...

Den var verkligen vacker!! skulle inte ha något emot en vacker krona hos oss, men det blir bara en dröm. ;). Här är det inte så högt till tak...

Kramar

lottens vita och gröna sa...

oh vilken prla, så vacker färg, kan tänka mig att det dansar vackert i prismorna! varkram lotten

lottens vita och gröna sa...

nemen varkram ehhhhh hur lät derå, nej såklar en varmkram lotten

Anonym sa...

Vilken vacker kristallkrona!!!

stina sa...

Vad vacker den är! Det är något speciellt när man får något till sitt eget hem som man har haft i sin barndom! kram Stina

Sött och sunt sa...

läcker kristallkrona!!
hihi nej jag har inte vågat använda skärbrädan ännu..men jag funderar på om man inte kan ha den som lite annorlunda uppläggningsfat vid nåt trevligt tillfälle.. får se hur det blir med det.

iaf funderar jag på att anta din utmaning om pest och bäst. har ju sett att många bloggar hänger på den utmaningen.

trevlig helg!!

drömmen om vitt sa...

Tack snälla du för den fina utmärkelsen. Jag blev såååå glad i morse när jag såg den. Vilken underbar kristallkrona.Vi har fått en gammal utav svärföräldrarna, Ja vet vilket jobb det är att göra rent därför får det bli till jul.
Hoppas du får en bra helg.
Lotta

Färjtorp sa...

Så läcker kristallkrona!! Har faktiskt aldrig sett nån liknande...

kram Johanna

Anita sa...

Så hyggelig at du har vært innom hos meg!! Kjempefin blogg du har!! KOmmer gjerne igjen! Ha en strålende helg! Klem!

silje-sin sa...

Hei:) Fant deg gjennom anita,avasblogg! Så fin blogg du har! Gleder meg til å se mer! Ha en flott helg! klem fra silje.

spetsar och änglar sa...

Såååå vacker kristallkrona!Och vilket fint minne från din barndom.

Ha en härlig dag
Kram Heléne

C De-sign sa...

Så underbar kristallkrona!!! Ännu finare med minnen om diamanter...!!!
Ha en härlig helg
Kram fr C

This is Kia sa...

Jättefin kristallkrona. Roligt att du har en historia om den och fina minnen. =) Ja tänkt om det vore diamanter då hade varit snuskigt rik =)

Marie sa...

Vilken jättevacker kristallkrona! Jag har också minne från barndomen när jag hjälpte min mormor att tvätta prismorna i deras kristallkrona. Det var precis som du skriver att man tyckte prismorna var som diamanter.

Trevlig kväll!
Kram Marie

Unknown sa...

Åhh,vilken otroligt vacker kristallkrona,gillar den blåa färgen..den är sååå vacker..förstår verkligen att du är förtjust i den,det skulle jag också ha varit!Ha en skön Söndag!

Kram Maria

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Vilken vacker kristallkrona och underbart med historien om den :)

Kram!

Husbilsresan sa...

Jättevacker kristallkrona....jag tror att du kanner dig rikast i världen nu också, när du fått den i din ägo....eller hur?
Ha det gott!
Kram/Gunn

Anonym sa...

vilken underbar lampa :) älskar den blå färgen :)

gillar även ditt badrum, riktigt fina färger :)

tack för din gulliga kommentar om skylten :)

stooor kram!!

Lilla Blanka sa...

Hej Nina!
Åh vilken fantastisk kristallkrona..!!!

Jag är alltid lite schizofren vilken blogg jag skall skriva i..denna eller Faster Atta fortfarande :) Jag brukar ju välja Faster Atta, men vet inte riktigt hur du vill ha det..hihi
Kramar vännen!
Mia
Ps ja 114 kommentarer är rekord..jag är alldeles chockad :o och på samma gång jätteglad! Kram igen!

Millan sa...

Jättefin lampa.
Förstår att du hängde den över matbordet
Min morfar har nån kristallkrona som jag sneglar på som jag hoppas ska bli min en dag.

Ha det gott!
Millan

Nettan sa...

Hejsan !
Du har en utamaning hos MIG, men såg att du nyss varit "utmanad" på BEST & PEST( inte lätt & hålla koll på alla );0)...så då får dom kolla din inlägg i stället...
Kram Nettan

karrakolan sa...

Hittade precis din sida, och vips fanns min mormors numera min mammas vackra blå kristallkrona i ditt tak. Jag hoppas att jag har turen att ärva den från min mamma, visst minns jag de drömmande blickarna jag gav kronan.
Trevlig helg Carola

hagagården sa...

hej
första gången jag besöker din blogg,härlig kristall krona!!
ha det gott
ninni